top of page

Online marketing piackutatás cikk#3: Versenytárselemzés, a piac és a konkurencia felmérése online

Frissítve: 2023. febr. 14.


Versenytárs elemzés

A versenytárselemzés üzleti siker eléréséhez és a profit maximalizálásához elengedhetetlen folyamat. A jövőbeli stratégia kialakítása miatt pedig fontos megismerni a piaci szereplőket. A jó hír, hogy számos olyan módszer és online eszköz létezik, amelyek megkönnyítik a kutatást. Ebben a bejegyzésben bemutatjuk a legjobb gyakorlatokat, praktikákat.



Miért fontos a konkurencia megismerése?


Amikor egy cég elindul, akkor meghatároz egy konkrét üzleti célt, ehhez pedig kialakítja a marketingcsatornákat, piacot kutat, vevőket szerez. Sok piacon vannak nagyon jó példák, ezekből pedig sokat lehet tanulni. Így egy adott piacon érdemes utánajárni, hogy a jól menő vállalkozások mit és hogyan csinálnak. Majd ezt a tudást felhalmozni, elemezni, és saját magunkra szabva alkalmazni. Ez a versenytárselemzés lényege. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egytől egyig le kellene másolni a többi szereplőt, sőt.

Egy kezdő cégnek szinte kötelező feltérképezni a terepet, de általános

  • helyzetfelmérés céljából, vagy

  • új piacra történő belépéskor

is ajánlott elvégezni a folyamatot. Előfordulhat az is, hogy romlik az üzleti teljesítmény, csökken az árbevétel. Ekkor valószínűleg valamit nem jól csinálunk, úgyhogy változtatni kell a stratégián. Ha látjuk, hogy a másik cégnek miért megy a szekér, megtalálhatjuk az okokat.


Cégvezetőként, marketingesként, értékesítőként egyaránt hasznos információkat szerezhetünk a konkurens vállalatoktól. Ezáltal

  • megismerjük a konkurencia stratégiáját,

  • versenyelőnyre tehetünk szert,

  • pozícionálhatjuk a saját termékeket, szolgáltatásokat.

A versenytárselemzés lényegében olyan, mint egy hosszútávfutás, a maraton. Ha gyors és azonnali eredményeket várunk, valószínűleg csalódni fogunk. Ha egyszer belevágunk, fontos az elköteleződés, ne hagyjuk abba féltávnál, mert nem jönnek a sikerek egyik napról a másikra.


Piaci elemzés


A piac feltérképezésének alapjai


Mielőtt kiválasztjuk a versenytársakat, érdemes megállapítani, hogy milyen területre szeretnénk összpontosítani. Amennyiben új belépők vagyunk, vagy növekedni szeretnénk, érdemes a konkurencia látogatottságát felmérni, míg az árbevétel csökkenése esetén inkább a pénzügyi háttérre fókuszálni. Az adatgyűjtésnél még fontosabb a kapott eredmények értelmezése, rendszerezése. A konkurencia feltérképezésének alapjai tehát a következők:

  • Általános gyakorlatok, módszerek alkalmazása

  • Eszközök, szoftverek ismerete és használata, vagy külső, megbízható, hiteles szakértők, ügynökségek megbízása az elemzésre

  • Hasznos információk, adatok gyakorlatba való átültetése, üzleti célú felhasználása


Gyakori hibák a versenytársak elemzése során


Az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethetünk, hogy egyáltalán nem is vizsgáljuk a versenytársakat. Szintén nem túl effektív, ha csak egyszer, kezdetlegesen összerakunk valamit, hogy legyen meg a dolog, de utána nem frissítjük vagy nem is ültetjük át a gyakorlatba az eredményeket. Alapvető, gyakori hibának minősül a

  • befektetett munka hiánya, a

  • spórolás a szoftverek, szakemberek, ügynökségek árán, vagy a

  • kapott eredmények meghatározott idő alatti fel nem használása (az adatok rövid idő alatt is elavulttá válhatnak a piac változásai miatt),

  • helytelen, nem direkt versenytársak alapján készített elemzés.

A tudatosság és a folytonosság elkerülhetetlen a hosszú távú üzleti eredmények eléréséhez.


Versenytárselemzés eszközei, módszerei


A versenytárselemzés folyamata elsősorban a meghatározott stratégiától, tervektől függ. Egy átfogó piackutatás azonban tartalmaz szinte minden olyan hasznos információt, amit érdemes lehet tudni. Napjainkban már számos olyan online eszköz áll rendelkezésre, amelyekkel gyorsan hozzáférhetünk a különböző adatokhoz. Még akkor is célszerű elvégezni az online felméréseket, ha a vállalkozás alapvetően offline beállítottságú, mert itt is megjelenik már a Google Cégem profilhoz kapcsolódó marketing és online jelenlét. Egy webshop, online szolgáltatást nyújtó cég számára pedig egyenesen kötelező ilyen elemzést csinálni.


Versenytárs elemzés módszerei


Hogyan elemezzünk versenytársakat online?


Az online elemzés történhet manuálisan, ingyenesen, és szinte automatikusan is, különböző szoftverek segítségével. Az egyszerűbb, általános felméréseken túl egészen komplex elemzések is elvégezhetők az online térben. Vizsgálhatunk

  • weboldalakat,

  • hirdetéseket,

  • közösségi média felületeket, és egyéb

  • értékesítési csatornákat is.

Ezekből megtudhatjuk, hogy

  • a konkurens cégek milyen általános megítéléssel rendelkeznek az adott piacon,

  • milyen szoftvereket használnak,

  • milyen szakmai háttérrel rendelkeznek,

  • mekkora a látogattságuk, forgalmuk stb.

Amennyiben csak egy általános feltérképezést szeretnénk elvégezni, elegendő lehet egy sima Google keresés is. Például ha egy vitorlás termékeket áruló céget üzemeltetünk, és szeretnénk megtudni, kik a versenytársak, egyszerűen rákereshetünk a vitorlás bolt kifejezésre. Pillanatok alatt sok információt megtudhatunk az adott konkurenciáról. Meg lehet vizsgálni azt is, hogy más kifejezésekre, ezek a szereplők mennyire erősek, milyen egyéb hajós- és vitorlás termékeik vannak. A listában megtaláljuk a https://shipstore.hu/ vitorlás boltot, és a weboldalt elemezve még több információhoz juthatunk hozzá.



Versenytárs weboldal elemzés


Használhatunk olyan ingyenes oldalakat is weboldal elemzésére, mint a BuiltWith Technology Lookup. Segítségével megismerhetjük, hogy milyen weboldalszerkesztő / kezelő platformot használnak, vagy milyen analitikai, marketing szoftvereket használnak. Megtudhatjuk, ki mennyire fejlett digitálisan, milyen erőforrásokat használnak. Ha valaki egy ingyenes weboldalkészítő platformot használ (pl. Wix), akkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy kevés pénzből dolgozik. Ha viszont látjuk, hogy be van állítva a Facebook Pixel, a Hotjar és egyéb analitikai eszközök is, akkor az már komoly digitális infrastruktúrára vall.


Ezt az elemzést érdemes a piac több szereplőjére is megcsinálni. A https://lazyjack.hu/ esetében például azt látjuk, hogy komoly háttérrel rendelkező versenytársról van szó. A Builtwith ugyanis megmutatja, hogy használják a Facebook Pixelt, analitikára a Tag Managert, és a keresőoptimalizálásra is nagy figyelmet fordítanak, amiről a Yoast plugin árulkodik. Bár az is látszik, hogy 2022-ben még az Universal Analyticset használják és a GA4-et még nem. De a BuiltWith segítségével azt is lehet majd látni a “First Detected” oszlopban, hogy mikor bukkan fel a GA4. Az a dátum fogja jelezni, hogy vélhetően akkor kezdték el aktívan használni az új típusú analitikát, amire 2023 nyarától mindenkinek át kell majd térnie.



Technikai háttér vizsgálás


Ezek az információk nemcsak a technikai háttért mutatják meg, hanem árulkodnak a csapat szakmai hátteréről, tudásáról is. Ha ugyanis ezeket házon belül csinálják és használják, akkor legalább egy embernek közepes szintnél jobban kell értenie online marketinghez. Vagy akár ki is lehet szervezve ez a tevékenység, de ennek akkor is van havonta százezres nagyságrendű költségvonzata. Ha pedig nálunk ehhez a területhez nem ért senki, és nincs is forrás arra, hogy külsős céget bízzunk meg, akkor jelentős hátránnyal indulunk a hasonló szereplőkhöz képest.


A weboldal forgalmát szintén ellenőrizhetjük, például a Similarweb segítségével. Az oldalon lekövethető, hogy kik a jól szereplő versenytársak, mekkora az online forgalmuk.

A keresőoptimalizálás az online forgalomgenerálás egyik legjobb fegyvere. Érdemes akár SEO szakértőt is megbízni, hiszen a befektetett pénz, idő és energia többszörösen megtérülhet. Egy komoly szakmai háttérrel rendelkező szakember, vagy ügynökség ráadásul professzionális, fizetős szoftverekkel is (pl. Ahrefs) dolgozik. De használhatunk egyéb ingyenesen is elérhető oldalakat (pl. Ubersuggest, vagy Semrush demo verzió), hogy elemezzük melyik versenytárs mennyire szerepel jól egy adott kifejezésre, mire szerzi a forgalmának nagy részét a Google-ből.


Ezekben az eszközökben azt is lehet ellenőrizni, hogy az adott cég hirdet-e Google Ads használatával. Itt például az látható, hogy az https://exactmatch.hu/ oldalon az Ahrefs szerint most ezekre a kulcsszavakra hirdetnek Google Adsben.


Versenytárs forgalom elemzés


Ugyanígy hasznos lehet a Meta Hirdetéstár használata a versenytársak Facebook és Instagram hirdetéseinek vizsgálatához hasznos.


Itt például azt tudjuk megnézni, hogy egy adott céghez kapcsolódó Facebook oldal futtat-e a hirdetéseket épp aktuálisan. Itt a https://colore.hu/ magazin esetében azt látjuk, hogy:

  • 13 aktív hirdetést futtatnak most

  • ezek mind a saját oldalukon lévő blogposztok hirdetései, tehát nem események vagy termékek

  • ezek között vannak saját cikkek és PR cikkek is.


Facebook hirdetéstár elemzés

Vagyis pár kattintással azt is meg tudjuk nézni, hogy valaki épp aktuálisan futtat-e hirdetést Facebookon. Azt fontos tudni, hogy itt mindig csak az aktuálisan futó hirdetéseket látjuk. Ha valaki ezeket leállítja és 2-3 nap múlva felmegyünk, akkor nem fogunk hirdetéseket látni. Ezért itt általánosan igaz, hogy érdemes időszakosan felmenni és megnézni, hogy futnak-e épp hirdetések vagy sem.


Mennyibe kerül egy átfogó versenytárselemzés?


A versenytárselemzés lehet akár teljesen ingyenes, vagy olcsó is. Az eredmény azonban így hagyhat némi kívánnivalót maga után. Igaz, mindez a befektetett energiától, időtől, és a szakmai ismeretektől is függ. Egy átfogó kutatás a több százezer forintot is elérheti, azonban hosszú távon ennek a többszöröse térülhet meg. Arról nem is beszélve, hogy megfelelő szakmai tudás, alapok nélkül akár rossz irányba is elindulhatunk. Ezért érdemes lehet egy olyan szakértőre, profira bízni a munkát, aki megfelelő szoftverekkel, illetve tudással fog neki a munkának.


Az elemzés végén születő szükséges feladatokat pedig el is kell végezni. Tehát ha azt a választ kapjuk, hogy linkeket kell építeni, vagy havi rendszerességgel cikkeket kell írni ahhoz, esetleg fizetett hirdetéseket kell futtatni, hogy felvegyük a versenyt a legjobbakkal, akkor ez további elköteleződésekkel és feladatokkal jár. Összességében a cél, hogy átfogó képet kapjunk a legerősebb piaci szereplőkről, sikereik okairól, és ismereteink fényében hosszú távú, sikeres üzleti stratégiát tudjunk meghatározni.


A témában írt korábbi cikkeink:



Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page