top of page

Full Service Marketing Agency

menu

Writer's pictureKrisztián Boros

7 marketing tipp gazdasági válság idején

Updated: Aug 12


7 marketing tipp gazdasági válságban
7 marketing tipp gazdasági válságban

A gazdasági válság egy rettentő komplex dolog mikro és makro szinten is. Több szakasza van, több oldalról is támadja a vállalkozásod. Nem is szeretnék ebbe belemenni mélyebben mert "csak" egy egyszerű marketinges vagyok és a cikk terjedelme is egy novellára hasonlítana. 🙂 (Kicsit arra is fog így is, de ha nem fontos a céged jövője annyira, hogy egy 13 perces olvasási időt beáldozz akkor szerintem már most lépj ki.)

Valószínűleg egy ilyen cikk cím után Te pedig el is küldenél a francba jogosan, hogy nem erre vettem jegyet.

 

Viszont nagyon fontos, hogy Te ne játssz Harry Potter-eset, Voldemort nevét igenis ki kell mondani! A recesszió akkor is felüti a fejét a piacon ha tudomást veszel róla, ha nem. A gazdasági válság nem a jövő, hanem egy 2022. augusztusa óta tartó folyamat, csak ezt sokan nem szeretnék beismerni vagy egyszerűen a mindennapi pörgés elveszi tőlük a fókuszt, hogy valódi megoldásokat dolgozzanak ki a marketingben. A vásárlóerő csökken az Eurostat adatai alapján is és drága kis országunk az EU-ban az utolsó helyeken kullog (2024 végére az eddigi jelek szerint a legrosszabb lesz).

 


PPS az EU-ban.
PPS az EU-ban.

 

Miben is nyilvánul meg a recesszió? (pszt, nem közgazdász szakmai pontok 🫣) :

  • bizalomvesztés a gazdaság stabilitásban

  • infláció

  • összkereslet visszaesése

  • vásárlóerő csökkenése

 

Mit gondolsz mi a legproblémásabb a marketingben?

  • bizalomvesztés a gazdaság stabilitásban

  • infláció

  • összkereslet visszaesés

  • vásárlóerő csökkenés


 

A recesszió idején eljön az a pont, amikor ezeket a tényezőket a KKV réteg is elkezdi érezni és a sorozatos rossz vezetői döntések első sorában kezdik a marketing költségeket csökkenteni. A szerencsések a tartalékoknak és a költség csökkentésnek köszönhetően tovább bírják, de szakszerű válságkezelés nélkül és a friss beáramlás drasztikus csökkenése miatt csak idő kérdése a kudarc. Szeretném, hogy ne csak üres szavak legyenek ezek és lásd a piac valós alakulását, amit sajnos már a KSH is validál.


Magyar vállalkozások bezárása
Magyar vállalkozások bezárása

A cikk bevezetése nyilván nem repített egy boldogsággal áztatott jövő felé, de arról biztosíthatlak, hogy ez mégsem egy kafkai szituáció és szükség volt erre, hogy értelmet nyerjen az a 7 marketing tipp, ami következik. Nézzük meg mit tehetsz ebben a helyzetben, de előtte érdemes  természetesen számokkal alátámasztanom,  hogy még egy marketinges szájából se legyen hálátlan, az, hogy céged lehető legrosszabb válságkezelése a marketing berakása a legmélyebb fiókodba. Természetesen spórolok neked egy fél napnyi olvasást és össze is foglalom. (Mazochistáknak linkek beszúrva.)


  • Nielsen: A vállalatok, amelyek növelték marketing költéseiket recesszió alatt, átlagosan 39%-kal növelték eléréseiket és 50%-kal javították ROI-jukat (Return on Investment) a piaci átlaghoz képest​ (Nielsen)​.

  • Kantar: Az extra share of voice (eSoV) minden 10%-os növekedésével az éves piaci részesedés átlagosan 1,52 százalékponttal nőtt. Azok a márkák, amelyek a recesszió idején növelték marketing költéseiket, gyakran nagyobb piaci részesedést szereztek, különösen, ha az iparág többi szereplője visszafogta hirdetéseit​ (Home)​​ (Home)​.

  • Gartner: Azok a vállalatok, amelyek a marketing költéseiket növelték, általában stabil vagy növekvő bevételt könyvelhettek el, miközben versenytársaik bevételei csökkentek​ (Nielsen)​.

  • McKinsey & Company: Azok a cégek, amelyek több mint 20%-kal növelték marketing költéseiket, átlagosan 0,9%-kal növelték piaci részesedésüket recesszió alatt, szemben a növekedési időszakokban elért 0,5%-kal​ (Home)​.

  • Boston Consulting Group (BCG): Azok a vállalatok, amelyek folyamatosan fektettek be marketingbe recesszió alatt, jelentős növekedést értek el hosszú távon, míg azok, akik visszafogták kiadásaikat, gyakran nem tudták visszaszerezni korábbi piaci részesedésüket​ (Home)​.


Na és nézzük a 7 marketing tippet elöljáróban, amit részletezni fogok és gyakorlati segítséget is adok:

 

Ha megnézted a tippeket talán joggal mondhatom, hogy akár belefektetett többlet idővel képes vagy ezeket "ingyen" is kivitelezni, házon belül, megfelelő segítséggel. Ennek ellenére ha vállalkozásod tényleg azon a szinten van már, hogy tudsz és szeretnél is a recesszió utáni időszakra gondolni, növekedést elérni akkor keress meg mindenképpen egy szakértői csapatot akik általad vagy munkavállalóidnál jó eséllyel hatékonyabban csinálnák ezt.

 

1. Tartalomgyártás

Ezzel nem hiszem, hogy nagy újdonságot mondok neked, de a tartalomgyártás "béke" időben is kiemelkedően fontos. Kérdés az, hogy ennek tudatában te ezt mennyire vetted eddig komolyan? A tudatos tartalomarketing stratégia felépítése határidőkhöz kötve, súlyozva a csatornák között, a buyer personad-ra szabva egy igazi ütőkártya a fogyó paklidban ha szakszerűen van felépítve. 4 egyszerű kérdés megválaszolásával nem is kell ezt túlmisztifikálnod.

 

  1. Ki a célközönséged? (buyer persona - ez marha egyszerűnek tűnhet, de a szakszerű kivitelezése 10-15 munkaóra is lehet és a 2-3 oldalas doksik sem ördögtől valók)

  2. Milyen tartalmakat fogyaszt szívesen? (szakmai videók, podcast, élőzések, szakmai blog cikkek stb.)

  3. Hol fogyaszt tartalmakat? (Facebook, blog, podcast, TikTok, Youtube stb.)

  4. Mennyi tartalom gyártására vagy képes havonta / anyagilag meddig tudsz nyújtózkodni ha kiszervezed? (természetesen a gyors jóváhagyásokat is kalkuláld bele, ne csak a "hadd menjen, jóvan az úgy" motivációt alkalmazd, mert ez a következő 2-3 évedet határozza meg)

 

Ugye nem is annyira bonyolult? Ezt te is tudtad igaz? Akkor tedd fel magadnak a kérdést, eddig miért nem csináltam ezt struktúráltan, céltudatosan és szorgalmasan? Vagy ha csináltam is miért nem rendszeresen?

 

Megválaszolom neked! Mert a magyar vállalkozói szemlélet nagy halmaza a mostban él és sokan szeretnénk azt hinni, hogy nem így van, talán én is. Azonban ez nem a valóság, nyugodtan megnézhetsz random 10 céget a neten, akik akár már több milliárdos bevétellel rendelkeznek. Vajon milyen tartalomgyártási metódust lehet felfedezni náluk? Valószínűleg 10-ből 9 esetén semmit! Na igen és nem az erőtlen muszáj posztokra gondolok és a kötelező SEO cikkekre, hanem a valós egymásra épülő, értéket teremtő szakmai szöveges tartalmakra, videóra vagy bármire, ami odaver még évek múltán is a kapcsolati űrlapodnak vagy a checkout folyamatnak. A képlet egyszerű: CSINÁLNI KELL, DE NEM MINDEGY HOGYAN!

 

2. Social aktivitás növelése

Ez ha nagyon szakmai mélységekbe szeretnék belemenni akkor egész nyugodtan behúzhattam volna az első pontba, de a jelen helyzetben van annyira fontos, hogy igenis fejben külön kell kezelned. (na meg tudatosan nem tartalom marketing stratégia volt az első pont elnevezése 🙂)


Jelenleg mondjuk ki az AI / MI vagy nevezzük már atya úristennek is totálisan felkavarta az online teret és ezáltal a marketinget állóvizét is. Az "új" platformok sem hagynak unatkozni minket, a csapból is az folyik, hogy orrba szájba TikTok-ozz a cégeddel. Ebben az algoritmus háborúban most kivételesen te tudsz kijönni jobban ha résen vagy.

 

Tudtad 1? A TikTok algoritmusa egy pontozásos rendszeren alapszik ami ugyanolyan feltételeket biztosít egy 1 követős csatornának, mint egy multinak, akik az eleje óta építék a több 100.000-es követőbázisukat nem kis költségvetésből.

 


TikTok algoritmus működése
TikTok algoritmus működése

 


Ismerted te ezt a pontozós rendszert?

  • Igen

  • Nem


 

Tudtad 2? A Meta algoritmusa is folyamatos változáson megy keresztül. Csipeget egy kicsit a Google-től, csipeget egy kicsit TikTok-tól és próbál lépést tartani a felhasználói trendekkel, már abszolút nem ők sz**ják a spanyolviaszt. Ezért a Reels videók most már olyat oda tudnak vágni az organikus elérésednek, hogy köpködve felejtheted el Zero algoritmust. (10%-ra korlátozta az organikus elérést a posztjaidank. Pl. 1000 követő esetén maximum 100 embert érhettél el aktivitás nélkül). Üss két legyet egy csapásra használd az álló videókat itt is, minimális plusz munka befektetésével.

 

Tudtad 3? Az Instagram megfelelő, aktivitásra ösztönző tartalmakkal igazi organikus elérés mekka lehet. Hallottál már a "send per reach" mutatóról? Persze, hogy nem, mert az Instagram és a Facebook sem fog arról neked egy SMS-t írni, hogy mit változtat az algo-n. (Sőt tovább megyek még minket ügynökségeket is letojnak akik évente 300.000€-t elhirdetnek a platformon. 🫣) Készíts olyan tartalmakat, aminél a célközönséged késztetést érez, hogy elküldje a barátainak is DM-ben és garantálom, hogy lesz értelme posztolnod, mert kivált egy 100k-s elérésű kampányt is akár. Tehát ezzel nem csak megbízásokat / vásárlást szerezhetsz, hanem spórolsz is. Én ezt honnan tudom? Nem, nem Zuckerberg volt szobatársa vagyok, csak tudom, hogy kit kövessek és mit hol keressek, de hogy tényleg el is hidd a link a tiéd. 🙂

 

Tovább sorolhatnám a példákat még mert van elég, de szummázva az egészet: TARTALOM, VIDEO, TARTALOM, VIDEO. Készíts videósorozatokat, teszteld milyen téma és hangnem ment jól, amid van pedig rakd ki nagyon gyorsan az összes létező social-re, egy stratégia mentén, tesztelve a posztolási időket!

 

3. Meglévő ügyfelek aktivitása

Emlékszel, eddig szinte arról beszéltünk, hogy azért kell dolgozni most a recesszió alatt, hogy utána növekedést érjünk el a konkurensekkel szemben? Na most elérkeztünk ahhoz az isteni ponthoz amikor MOST tudsz eredményeket elérni azonnal. Abban a szerencsés helyzetben voltál évekig, hogy nem kellett ezzel foglalkoznod úgy igazán, mert a friss beáramlás valószínűleg mindig kompenzálta ennek a hiányát ha az üzleti modelled alkalmas volt az életre. Pedig el se tudod képzelni mennyi pénzt hagytál akkor az asztalon, hogy nem a saját ügyfélkörödet masszíroztad okosan, hanem csak durrogtak az instant PPC kampányok. Na, de beszéljünk a mostról. Mihez kezdj?


  1. Van egy ügyféllistád azokról akik valaha csak rád gondoltak? Tegyél meg mindent, hogy ezt össze kukázd ha eddig nem volt! (név, email, telefonszám a minimum, a többi paraméterrel pedig tovább mélyítheted a perszonalizációt)

  2. Nézd meg mindegyik cégnek azóta az "életét" az online térben, ha szolgáltatsz / ha webshopod van pedig vizsgáld meg a vásárlói életutat a rendelések alapján. Jobb CRM rendszerekben / webshop motrok esetén egy LTV (hosszú távú ügyfélérték) sem atomfizika, ha ez nincs marad a GA4. 🙂

  3. Az első két pont szorgalmas, részletes összeállítása fogja meghatározni a hármas pont sikerességét. Küldj olyan perszonalizált emaileket, amik kitérnek olyan specialiás dolgokra, amiből látszik, hogy foglalkoztál ezzel és tényleg ismered azt az embert akinek írsz! Pl.: 2 éve ajánlatot kértek tőled, de mást választottak helyetted, viszont tudod, hogy az ok a lassú ajánlatadás volt. Mesélj róla, hogy gratulálsz a cégéhez, hogy részt vett azon a rendezvényen és megkapta azt az elismerést. Tudasd vele, hogy nálatok be lett vezetve egy új ügyfélkezelő rendszer, amitől sokkal ügyesebben és gyorsabban dolgoztok, ezáltal 2 órán belül válaszoltok.

  4. Még ha nem is írtak vissza vedd elő a telefont maximum 1 nap múlva és hívd fel. Vagy megnyitási arány alapján készíts webshop tulajdonosként egy célközönséget amit Facebook-ba / Google Ads-be táplálsz és csak rájuk hirdetsz egy speciális ajánlattal, akár külön szegmentációkra bontva, mert ugyebár már van egy buyer persona doksid. 🫣

 

Ezer meg egy ilyen lehetőség lehet az adott információk birtokában amit ki tudsz "használni", nehéz is most általános dolgokat írnom, mert amennyi cég, annyi opció lehet egyedileg. Hidd el most mindenkinek tele van a töke mindennel, mindenki gondolkozik a változásokon, mindenki értékel, minden vásárló mindent meggondol többször is. Legyél te ott ebben a pillanatban úgy, hogy TE teremted meg ezt a pillanatot tökéletesen felépítve! Nagyon kevés alkalom van, amikor én jószívvel tudok ajánlani valamit, de zárásként kötelező olvasmány erre a célra a "Győzz meg és Uralkodj" könyv Újszászi Bogár Lászlótól.

 

4. WEB-CRO

Ugyebár létezik egy olyan marketing specializáció, ami havi szinten azon ügyködik, hogy a belapátolt látogatói forgalom ne 5 sec alatt darálja le a weboldaladat / webshopodat. Sokak fejében a web-cro kimerül abban, hogy bekötjük azt a hátdzsert (Hot Jar) ingyenes verzióban aztán jólvan az úgy, valaki pedig persze majd megnézi 8 hónap múlva, hogy kell használni vagy feledésbe merül a francba még a jelszava is.

 

Ha ismered pörögj tovább.

 

A Hot Jar tökéletes kiegészítése egy jól paraméterezett GA4 fióknak. Képes vagy vele konkrétan a látogatókról videókat nézni asztali és mobilos nézetben is. Görgetési mélységet tudsz vele elemezni és az igazi hab a tortán a marketing funneled könnyen átlátható vizsgálata, hogy hol morzsolódnak le a galád látogatóid.

 

Hogy miért eszméletlen fontos egy napi 500 látogató feletti web esetén a web-cro? (akár már 250-nél is) Vezessük csak le most egy webshop példán.

 

  • Adott egy webshop havi 15k látogatóval.

  • Adott egy termékportfólió, ami életképes.

  • Adott egy kiszervezett PPC menedzsment, ami tegyük fel, hogy az iparági benchmarkokat teljesíti.

  • Egy ideális univerzumban a márka az évek alatt rakott lett már akkora tartalom mennyiséget és végzett márkaépítést, hogy létezik a cégnél a brand equity (márkaérték) kifejezés.


Akkor ha a csillagok is úgy állnak a webáruház egy átlagos 3%-os konverziós aránnyal üzemel legalább 12 hónapot megnézve. Adott mondjuk egy 10k átlag kosárérték, hogy egyszerűbben számoljunk és nézzük a matekot!

 

Havi vásárlás: 15.000x0.03 = 450 db

Havi árbevétel: 450x10.000 Ft = 4.500.000 Ft

 

Ha CSAK 1%-al javítod a konverziós arányt.

Ha CSAK 5000 Ft-al növeled az átlag kosárértéket.

 

Havi vásárlás: 15.000x0.04 = 600 db 

Havi árbevétel: 600x15.000 Ft = 9.000.000 Ft



MEGDUPLÁZTAD AZ ÁRBEVÉTELEDET!


Azért valld be magadnak, amikor elkezdtem a kis 6. osztályos matek képletemet levezetni, dobálozva az 1%-okkal te sem gondoltad, hogy ez ennyit számít. Hidd el más sem, ezt tapasztalatból mondom, akár több milliárdos vállalkozások esetén is.


Na de ez eddig így szép és jó, hogy itt irogatom neked a százalékokat, de hogyan is fogd meg ezt az egészet. A web-cro rengeteg munkafolyamatból áll / állhat, de megpróbálom leegyszerűsíteni.

 

1. lépés - Legyen egy Hot Jar előfizetésed bekötve, hogy napi 50 session-nél ne akadjon ki a számláló és statisztikailag értékelhető, látogatói videó és funnel folyamat elemzést tudj végezni / végeztetni.

2. lépés - Legyen egy jól paraméterezett GA4 és GTM (Google Tag Manager) fiókod, hogy hű társa legyen a Hot Jar fiókodnak.

3. lépés - Kezdj el használni és tesztelni kosárérték növelő megoldásokat:

  • játsz az ingyenes szállítással

  • használj up-sell és cross-sell technikákat, például hozz létre mennyiségi kedvezményeket

  • hozz létre életszerű csomagokat, így növelve még a termékpalettádat is,

  • promózd ezeket a checkout folyamatban

  • ajánlj kiegészítő szolgáltatást /  termékeket kosárhoz adásnál

  • hozz létre törzsvásárlói programot

 

4. lépés - Tesztelj különböző landing oldalakat, amit egy adott közönségre készítesz, egy adott termékre / termékkörre / szolgáltatásra fókuszálva. 

5. lépés - Vizsgáld meg az adatokat és ha szükséges vezess be több szállítási módot, fizetési lehetőséget.

6. lépés - Tesztelj több idő intervallumon belüli automata kosáremlékeztető emaileket 1-3-12 óránként, külön kommunikációval emelve a tétet addig, amíg megéri neked visszarántani egy új vásárlót. (na meg régieket, mert ugye a magyar leleményes és ezt már előszeretettel használják is. Pro tipp: Kösd a kupont regisztrációhoz és email címhez. 🙂)

7. lépés - Fogd meg ezt az a bődületes mennyiségű új és régi adatot és 2-3 havonta (hogy valamennyire kiszűrd a piaci ingadozást statisztikailag) végezz egy nagy elemzést és további technikákkal optimalizáld a folyamataidat.

 

Sorolhatnék még rengeteg ilyen megoldást ha lemennénk micro és makro adatszintekre, de ha ezeket már tudatosan használod elérheted azt bűvös 0,5-1%-os javulást és 5000 Ft átlag kosárérték növekedést. Ha esetleg eddig nem tudatosult benned akkor ez is olyan pont, ami akár 1-2 hónapon belül, recesszió alatt javulást hozhat neked! 😉

 

5. Költségvetés optimalizálása

Ebben a pontban annyira egyedi lehet minden cég esetén, hogy mit, milyen oldalról fogjunk meg ezért inkább szeretnék egy mentalitást, gondolkodásmódot átadni neked. Nyugalmi időszakban hajlamosak vagyunk kicsit jobban elengedni a gyeplőt a költésekben, legyen szó eszköz beszerzésekről, új termékek bevezetéséről, K+F vagy akár magáról a marketingről. Mivel most nem egy üzleti tanácsadásba kezdtem bele ezért maradok a kaptafánál. 🙂 Ahogy már kóstolgattuk ezt a témát a cikk elején, most ezt mélyebben meg tudjuk vizsgálni.


Mihez nyúl a legtöbb magyar cégvezető egy gazdasági válság idején ha megszorításokról van szó?

Természetesen az elsők között lesznek a marketing költségek! (emelem kalapom a kivételek előtt). Most figyelj digitális stratéga mondja: NEM IS CSINÁL HÜLYESÉGET! Tudod mivel ássák meg, viszont a 6 láb mély sírgödröt?  A válság meeting papírján ennyi szerepel:

 

 



 

Ezzel intézték el maguknak a sötét középkorba történő teleportálást a csillagkapun. Ehelyett Felkészült Cégvezető Miklós mit csinál?

 

 

  1. Jobb esetben a már létező, több elemből álló és optimalizált marketing rendszeréről kér egy tételes összefoglalót az utóbbi évek eredményeiről drága marketing vezetőjétől / külsős marketinges csapatától vagy teljesen mindegy kitől csak tudjon írni és olvasni.

  2. Megvizsgálja, hogy a rendszerben milyen rövid, közép,- és hosszú távú marketing elemeket használnak, mivel tudja, hogy mitől, mennyi idő alatt, mit várhat el.

  3. Ezeknek a marketing elemeknek a megadott KPI-ok (key performance indikátor) alapján milyen hatékonysága van az utóbbi min. 5 évet nézve. Igen ennyit, mert ugye Felkészült Cégvezető Miklós tudja a statisztika szabályait is és nem szeretne stratégiai döntéseket hozni úgy, hogy nem minimalizálja a piaci ingadozások lehetőségét. (ha fiatalabb a céged próbálj meg minél hosszabb távra visszanyúlni)

  4. Miklós most már szinte mindent is tud és tudja mérlegelni azt, hogy egy pesszimista 3 éves gazdasági válság idejével kalkulálva milyen marketing stratégiát határozzanak meg áthidalásként. Majd meghozza a vezetői döntését, de ugye megkérdezi előtte azt a hülye marketinges csapatot milyen szakmai javaslatuk van, hiszen ha külsősök akkor azoknak az idiótáknak van a létező összes iparágról most információjuk, ahol pár 100.000 €-t elköltenek hirdetésekre. 🙃

 

Ne hozz emocionális döntéseket sohasem a vállalkozásodban, arra ott a magánélet izgalma!

Egy cégvezetés adatokon alapszik. Ha nem működik annyira a Facebook csatornád csoportosít át valamennyi költséget egy jobban működő elemre. Ha SEO-zol havi kevéske 5 db linképítéssel és még messze a cél akkor ne a recesszió alatt akarj lenni az organikus forgalom fenoménja. Gondolkozz, elemezz, tervezz és használd az erőforrásaidat a jól teljesítő csatornákra! Ja és ugyanezt a logikát megteheted a szoftverekkel, kiegészítő költségekkel és bármivel, ami a kis költséges táblázatodban benne van.

 

Te hoztál már költségcsökkentő intézkedéseket a vallalkozásodban?

  • Igen

  • Nem

 

 

6. Partnerkapcsolatok bővítése

Van az az ideális valóság amikor minden vállalkozó, minden vállalkozónak a barátja és kézenfogva építik a cégeiket, ja NEM. Ilyen sosem fog megtörténni a világban, de rengeteg olyan potenciális lehetőség áll előtted, amivel olyan partnerkapcsolatokat alakíthatsz ki, ami mindenkinek egy win-win szituációt hozhat. Meggyőződésem, hogy minden iparágban, minden üzleti modell esetén legyél akár webshop vagy szolgáltató van erre lehetőség csak egy üzletileg ésszerű opciót kell kidolgoznod. Mutatok egy példát, ami nálunk van és ék egyszerű jutalékos dologról beszélünk, de mégis hatékony nem csak nekünk, hanem annak a vállalkozónak is aki amúgy elesne attól a szolgáltatás bevételtől, amit nem tud ellátni. https://www.hypermarketing.hu/hyper-partner

 

Mondok egy webshop példát is. Nagyon sokan óckodnak attól, hogy termékeiket egy viszonteladói hálózatba nyomják be, legyen az egy DM vagy ugyanúgy egy KKV partnereként. Pedig ha stratégiai, hosszú távú üzleti tervekben gondolkodunk akkor a dropshipp-et leszámítva mindenkinek kell annyi árrésének lennie, amit a márkaépítés oltárán tud "feláldozni". Itt is a fő paraméter a brand equity és az LTV, 10-ből 9 vállalkozó a most állapotában, instant profit realizálásában gondolkodik, amikor viszonteladót keres. Természetesen ez is egy fontos szempont és ezt is ki lehet hozni már az elején gazdaságos változatra, megfelelő piaci feltételek megteremtésével, de ne felejtsük, hogy ez a viszonteladói folyamat arra szolgál, hogy relevanciát kapjunk a piacon minél kevesebb idő alatt, mert ugye az idő pénz...

 

  1. Keress olyan cégeket, akik hasonló portfólióval rendelkeznek, de mégis kiegészítened őket.

  2. Készíts partnerkereső lead kampányokat Facebook-on, Google Ads-en, hiszen az adat az új arany. Nagyon jól be lehet célozni ezeket a partnerkereső hirdetéseket.

  3. Semmiképp se hideg e-mailezz mert a kutya nem fog neked ebben az esetben válaszolni. Hívd fel őket telefonon, cégvezetőként és kérd a döntéshozót, hogy komolyságot adj ennek az egésznek.

 

Ezt a pontot szerintem felesleges is ennél jobban túlspilázni, tudod Te is ennek a módját: CSINÁLNI, CSINÁLNI, CSINÁLNI!

 

7. Termék / szolgáltatás portólió optimalizálása

Na zárásképpen elérkeztünk egy nagyon érdekes témához véleményem szerint. 

Ennek a fontossága egy recesszió által tépázott időszakban kiemelkedően fontos mivel ugye az egész cikkben arról beszéltünk, hogy nehéz idők más stratégiákat kívánnak. A portfólió optimalizálás egy kicsit költség optimalizálás is, egy kicsit PPC ROAS javító is, megfejelve egy kis WEB-CRO-val is, úgyhogy egy igazi jolly joker tud lenni a kezedben ha ezt struktúráltan elvégzed a cégedben. Arról nem is beszélve, hogy ez egy újabb azonnali eredményeket hozó tipp. Na de mire gondol már megint ez a csávó? 🫣

 

Nézzünk mondjuk egy webáruház példát, amiből egyszerűbb megérteni a logikát, de szolgáltató esetén is kötelező!

 

Példa:

Van egy webáruházad, tegyük fel mondjuk 30 termékkel, nem is kell ennél több mert itt is már sokat számít az OPT. Normál időszakban természetesen igyekszel minden termékedet értékesíteni hiszen nem azért tartasz raktárkészletet belőle, hogy elmondhasd mekkora királynő / király vagyok, nekem több termékem van, mint a konkurensnek. Nyilván minden webshopban vannak slágertermékek, amit hosszú vagy akár rövid idő alatt valamilyen szinten a piac már validált, hogy üzleti potenciál van benne. PPC-zel mindenhol is az összes termékedre katalógus kampányokkal mondjuk. Durrog a Performance Max kampány a Google Ads-en és folyamatosan viszi el a költségkereted X %-át napi szinten a termékpalettád hátsó fertálya is. (gondolj bele, ha mondjuk nem 30, hanem 1000+ terméked van) A webshopodban a struktúra, a popupok, bannerek továbbra is mindent is akarnak eladni ezzel forgácsolva a látogató drága és rövid figyelmét.

 

 

Mit tegyél?

  1. Vizsgáld meg legalább 5 év tételes termék / szolgáltatás értékesítésí adatait, mert ugye megtanultuk Felkészült Cégvezető Miklós által, hogy a piaci ingadozás a megtestesült gonosz. 🙂 (ha nincs ennyi egy termék / szolgáltatás életútjában próbáld meg a maximumot nézni)

  2. Végezz piackutatást a saját vevői körödben, hiszen az ő véleményük a legfontosabb. A kérdőív ne egy népszavazásra hasonlítson, olyan kérdéseket tegyél fel ami a toplistád összeállításában segít téged.

  3. Az infók alapján készíts egy toplistát. Kezedben a tierlist-el már van értelme erről beszélni a marketing osztállyal / külső marketingeseddel, aki amúgy ha normális már szólt is neked erről, de elvárni nem várhatod el tőle, hogy helyetted figyeljen az üzleti modelledre, hiszen ő "csak" marketinges. (a gyakorlat az, hogy mégis)🫣

  4. Alakíts ki egy fókuszáltabb top 5-ös listát termékekből / szolgáltatásokból amire a hangsúlyt helyezed a recesszió alatt.

  5. Vizsgáljátok felül az összes létező PPC kampány kommunikàcióját, marketing automatizációkat, webshop / weboldal struktúrát és az új általad meghatározott fókusz szerint alakítsatok át mindent.

  6. Az új kampányokat készítsétek a top termék / szolgáltatás palettára, célzottan a potenciális vevői csoportokra, mert ugye most nem mindent is mindenkinek akarunk eladni és létezik egy buyer persona-d is rá.

  7. NE FÉLJ ÁRAT EMELNI! Ez is egy egyszerű matek példa lenne, amitől megkíméllek így 10 perc olvasás után, de a top termékek / szolgáltatások kis áremelése brutál növekményt tud hozni havi / éves szinten. Természetesen ezt pro és kontrázd, de túl ne gondold, mert akkor garantálom, hogy nem mersz árat emelni. 🙂

 

Szummázva az egészet a recesszió nem csak frusztráció és egy óriási probléma halmaz, hanem rengeteg lehetőség is van benne csak attól függ, hogy ki, melyik végén fogja meg. Távol álljon tőlem, hogy bármilyen életfilozófia frázisokkal és tanácsokkal éljek, de az egy szilárd tény, hogy a káoszban lehet nagyokat lépni. Meggyőződésem, hogy ha következetes vagy és ezek közül a marketing tippek közül csak a felét is felhasználod a cégedben akkor a recesszió alatt és után örömmel fogsz visszagondolni erre az erős 10 percre, amit most olvasással töltöttél el.

Ha hasznosnak találtad a cikket és a hátadon is feláll a szőr a gondolattól, hogy te kivitelezd ezeket, akkor bökj a gombra és beszéljünk. A profit legyen veled!



Comentarios


Los comentarios se han desactivado.
bottom of page