top of page

Online marketing: Fogalma és legfontosabb eszközei

Frissítve: 2023. febr. 10.


online marketing fogalma

Az online marketing a vállalkozás építés egyik legfontosabb része.


Nagyságrendileg minden második vállalkozás azért bukik el, mert nem képes felépíteni a megfelelő ügyfélszerző rendszert.


Sajnos a probléma akkor is fennáll, ha a vállalkozás által kínált termék egyébként kiváló – a szájról-szájra terjedő reklámhoz ugyanis ez ma már önmagában nem elég.


Itt jön képbe a digitális marketing, amely az internet erejét használja fel arra, hogy megoldja ezt az univerzális, szinte minden vállalkozást fenyegető problémát.


Mi az online marketing fogalma, milyen részei vannak, és melyek az online marketing eszközei?


Az online marketing fogalma


Az online marketing egyet jelent a növekedéssel.


Más néven digitális marketingként, vagy internet marketingként szokták emlegetni.


Az online marketing fogalma: Az általános értelemben vett marketing egyik ága, amely az internetben rejlő lehetőségeket használja fel egy adott termék vagy szolgáltatás népszerűsítésére, reklámozására és értékesítésére.


Bár a meghatározás helyes, ezzel a definícióval az a baj, hogy akaratlanul is bekorlátozza az online marketing igazi jellegét, amely ma már jóval több ennél.


Először is, ma már szinte minden ember napi szinten használja az internetet – beleértve az időseket is –, ezért egyre kevésbé lehet elkülöníteni az internet marketinget a különböző offline megoldásoktól.


Gondoljunk csak a metrókban található hirdetőtáblákra, amelyek első pillantásra offline hirdetésnek tűnnek, ám a legtöbb esetben egy rövid pillantás után nyilvánvalóvá válik, hogy a reklám fő célja az, hogy az érdeklődőket valamelyik online csatorna felé terelje, mint például az adott cég Instagram oldalára, vagy weboldalára.


Ugyanis a marketing, illetve ma már az egész üzleti élet alapja a weboldal!


Ez az, amit 100%-ig mi kontrollálunk, bárhonnan elérhető, 0-24 “nyitva van”, és ezen keresztül értékesíthető a legkönnyebben egy vállalkozás terméke vagy szolgáltatása.


Éppen ezért olyan fontos, hogy a weboldal korszerű, megbízható, hiteles, keresőbarát és reszponzív legyen, ugyanis ezek mind-mind előfeltételei annak, hogy az online marketing tevékenységeink elérjék legfőbb céljukat: az értékesítést.


A honlap tehát az online marketing és az internetes vállalkozások alapköve.


A kérdés már csak az, hogy milyen más részei és eszközei vannak még a digitális marketingnek?


Az online marketing eszközei


online marketing eszközei

Mind az általános értelemben vett marketingnek, mind pedig a szűkebb értelemben vett online marketingnek rengeteg része van, így minden ágazatában nem lehetséges elmélyedni.


Jó hír azonban, hogy erre nincs is szükség, hiszen a legtöbb vállalkozás számára csak 1, maximum 2 jól működö marketing csatornára van szükség csupán ahhoz, hogy kihozza a maximumot az ügyfélszerzésből.


Melyek az online marketing eszközei, és miként működnek?


1. Tartalommarketing


A tartalommarketing az egyik legfontosabb tevékenység, ami szinte minden egyes online marketing csatornát összeköt.


Magában foglalja többek között:


  • A blogolást

  • A videó-gyártást

  • A podcast készítést

  • Az infografika alkotást

  • Az e-könyvek írását


...és a listát még sorolhatnánk.


De mi alapján érdemes kiválasztani a tartalom formátumot?


Az egyik fontos szempont a vállalkozásunk témája. Amennyiben például a zene készítés lesz a fő témánk, akkor biztos, hogy a podcast lesz az egyik olyan formátum, ami a legtesthezállóbb az ilyen jellegű tartalmakhoz. Emellett természetesen a videók is jól működnek, de a szövegírás már nem annyira illik a tartalmunk témájához.


Ezzel szemben viszont ha egy spirituális témával foglalkozó céget indítunk, akkor tudjuk, hogy a szöveges, a képi, vagy a videós világ lesz az, amivel elnyerjük a tartalom fogyasztóinak tetszését, hiszen például a tarot kártyák húzását és jellemzését szereti vizuálisan is látni a célközönség – a podcast tehát kevésbé tűnik fontos tartalom formátumnak ebben a szegmensben.


Emellett fontos azt is meghatároznunk, hogy milyen platformon szeretnénk közzétenni a tartalmakat. A cikkeket például mi magunk tudjuk kezelni a blogunkon, de a videókat Youtube-on, a podcastokat pedig Spotify-on vagy Apple Music-on érdemes elindítani.


Ez azért fontos, mert minden egyes platformnak egyedi, az adott platformra szabott tartalomra van szüksége, a Twitternek például maximum 140 karakteres tweetekre, a Google-nak részletes, átfogó szöveges tartalmakra és videókra, a Youtube-nak pedig kimondottan videós tartalmakra.


2. Közösségi média marketing


A közösségi média platformok hatalmas növekedésen mentek keresztül az elmúlt évtizedben, ma már az életünk szerves részeivé váltak.


A közösségi média platformok közé tartozik:

  • Facebook

  • Youtube

  • Twitter

  • Instagram

  • Snapchat

  • Clubhouse

  • LinkedIn

  • TikTok


Ezeken a platformokon pedig új sztárok születtek, az influencerek. Emiatt az influencer marketinget is érdemes a közösségi médiához sorolni, hiszen jelenleg az egyik legjobb megtérülést (ROI) hozó online marketing eszköz.


A közösségi média marketing tehát az egyik legjobb online csatorna.


3. Email marketing


Az email egy különleges marketing csatorna, hiszen az érdeklődők személyes postaládájába nyerünk hozzáférést általuk, így nem csoda, hogy a megtérülés is hatalmas.


Az email marketing szoftvereknek hála pedig ma már az egész folyamat automatizálható, így nagyon kevés kiküldött levéllel nagyon nagy eredményeket lehet elérni.


Fontos azonban megjegyezni, hogy az email marketing – bár technológiailag kevésbé változott – nagy változásokon ment keresztül az utóbbi időkben, hiszen az emberek nem szeretik a kéretlen hírleveleket, és valami nagyon különlegeset kell nyújtanunk ahhoz, hogy egyáltalán feliratkozzanak – ez pedig hatványozottan igaz a levelek megnyitására és elolvasására!


4. SEO


A SEO a keresőoptimalizálást jelenti, tehát a különböző keresőmotorok (pl.: Google, Bing, stb.) keresési találataiban történő megjelenést.


Minél több kulcsszóra dob fel minket a Google, annál többen kattintanak át az oldalunkra, ezáltal annál több embernek lesz lehetőségünk eladni a termékeinket/szolgáltatásainkat.


A keresőoptimalizálás éppen ezért az egyik legértékesebb, ám éppen ezért talán legnehezebb online marketing eszköz is egyben.


5. PPC


A PPC a pay-per-click, azaz a kattintás-alapú hirdetés angol rövidítése, ami tulajdonképpen a két nagy techóriás, a Facebook és a Google reklámplatformját foglalja magában.


Természetesen rengeteg más platformon hirdethetünk, hiszen szinte minden közösségi média platform ugyanezzel az üzleti modellel fut, ám ez a kettő az, ami dominálja a piacot.


A PPC jóval gyorsabban hoz eredményeket, mint mondjuk a SEO – ám emiatt jóval tőkeigényesebb, hiszen folyamatosan befektetésre van szükség ahhoz, hogy reklámokat futtathassunk.


5+1. Egyéb online marketing eszközök


Rengeteg más olyan eszköz, platform és módszer létezik még, amivel az ügyfélszerzés kivitelezhető, a teljesség igénye nélkül:

  • Analitika – az adatok gyűjtése, értelmezése és felhasználása

  • Online PR – a különböző médiaoldalakon történő fizetett vagy organikus megjelenés

  • Banner hirdetések – az AdSense-hez hasonló, bannerszerű megjelenések

  • Copywriting – az értékesítési céllal történő marketing szövegírás művészete

  • Konverzió optimalizálás – egy weboldal értékesítési esélyeinek növelése

  • Virális marketing – a vírusokhoz hasonló gyors, organikus növekedés

Mindezeket pedig érdemes egy olyan módszertannal ötvözni, ami megtanít az online marketing alapjaira.


Sokan csak az adott csatornák működését tanulják meg, de a legfontosabbat nem — az emberi agy működését!


Érdemes tehát egy kicsit elmélyedni a pszichológiában, illetve az olyan emberi agyhoz és online marketinghez köthető elméletekben, mint a különböző kommunikációs modellek.


Az egész online marketinget összefogó gépezet


Ahogy azt már a bevezetőben is említettük, az ügyfélszerzés csak az első lépés a vásárlói út során.


A következő állomás szinte kivétel nélkül mindig az, hogy a weboldalunkra irányítjuk az érdeklődőket, ahol már teljesen, 100%-ban rajtunk múlik, hogy sikerül-e őket vásárlóvá tennünk.


Ahhoz, hogy minél nagyobb legyen a konverziós rátánk, egy olyan weboldalra van szükségünk, ami:

  • Reszponzív – egyformán jól mutat minden eszközön és kijelzőméreten

  • Keresőbarát – a keresőmotorok technikailag és tartalmilag is “kedvelik”

  • Megbízható – minden funkció és elem úgy működik, ahogy az elvárt

  • Korszerű – könnyen átlátható, egyszerű és felhasználóbarát

Amennyiben kíváncsi vagy, hogy miként hozható létre egy ilyen oldal, olvasd el az erről szóló cikket is!

480 megtekintés0 hozzászólás

Comments


bottom of page