A 2020-ban kirobbanó világjárványnak köszönhetően hihetetlenül felgyorsult a digitalizáció.
Bár a pandémia rengeteg iparágat roppantott meg – például a turizmust –, ám ezzel egyidőben sok más szegmens tudott belőle hasznot húzni, és egyetlen év alatt nagyobb mértékű fejlődést produkáltak, mint az előző 3-4 évben összesen.
Az online kereskedelem kétségtelenül ez utóbbi kategóriába tartozik.
Míg a pandémia előtt még az a trend volt megfigyelhető, hogy a csak és kizárólag online jelenléttel rendelkező webshopok offline, fizikai üzlettel is megpróbáltak elérhetővé válni, a járvány kirobbanása után mindenki az online jelenlét kialakítására kezdett el fókuszálni.
Pontosan ezt a feltételezést támasztják alá a Google keresések is, hiszen az “online” kifejezésre történő keresések folyamatos csökkenése megfordult, és a koronavírus megjelenése óta stabilan növekszik:
A legjobb természetesen az, ha egy vállalkozás több lábon áll, így a hasonló vészhelyzetekben át tudja terelni a vásárlóit a másik részleghez – de sajnos nem volt mindenki ilyen szerencsés vagy előrelátó.
A legjobban azok jöttek ki a nem várt eseményekből, akik inkább az online világ felé orientálódtak, hiszen nem túlzás kijelenteni, hogy a koronavírus járvány egyik legnagyobb nyertese az elektronikus kereskedelem lett.
Az e-kereskedelem növekedése és átalakulása
Aki a 2020-as éveket úgy kezdte meg, hogy nem rendelkezett online részleggel, az bizony jelentős károkat szenvedhetett két okból kifolyólag is:
Rengeteg stabil, elégedett ügyfelüket vesztették el, akik a karantén idején nem tudtak online rendeléseket leadni az általuk favorizált fizikai üzleteknél, ezért kénytelenek voltak váltani
Néhány hét alatt több tízezer új vásárló jelent meg az online piacon, ráadásul olyanok, akik előtte sosem vásároltak még az interneten keresztül (például az idősek)
Olaj volt a tűzre az a trend, hogy sokan gyorsan, sietve próbálták bepótolni a lemaradásukat, és mindenfajta előzetes tapasztalat nélkül hozták létre a webáruházukat. Ez azért volt problémás, mert friss vásárlók még rengeteg hibával, rossz felhasználói élménnyel és zavaros marketing üzenetekkel szembesülhettek, ami sajnos nem segítette elő a pozitív első benyomás kialakulását.
Így tehát azok a webshopok jártak a legjobban, akik már évek óta stabil internetes jelenléttel, kiforrott online marketinggel, remek felhasználói élménnyel és rengeteg tapasztalattal várták az újonnan érkező, vagy éppen a konkurenciától átáramló vásárlói tömegeket.
Az események hatására sokan azt a konklúziót vonhatják le, hogy minél előbb ki kell építeniük az online jelenlétüket.
A képlet azonban nem ennyire egyszerű, hiszen vannak olyan termékek, amelyeket kimondottan fizikai üzletekben, szupermarketekben szeretünk megvásárolni.
Ám az ilyen termékek piaca is jelentős átalakulásokon ment keresztül az elmúlt években, amire az egyik legjobb példa nem más, mint a kávé iparág.
Míg korábban mindenki a nagybevásárlás során, a polcokról leemelve vette meg a havi koffein adagját, addig ma már – a 3. kávéhullámnak köszönhetően, ahogy a szakértők nevezik – egyre több ember vásárolja online webshopokból a kávéját, ahonnan mindig frissen pörkölve és visszakövethető, megbízható forrásból érkezik a termék.
Ezáltal egyre több kávé webáruház jön létre, aminek hatására a szupermarketek is elindultak a minőségi “specialty” kávé irányba. Míg régen elképzelhetetlen volt, hogy “bio” vagy “specialty” címkéjű kávét találjunk egy Lidl-ben vagy egy Tesco-ban, ma már egyáltalán nem számít ritkaságnak.
Ez a változás pedig nem csak az FMCG, de szinte minden más iparágban elkezdődött, és ma már nagyon nehéz olyan terméket találni, amit az emberek csak és kizárólag fizikai üzletekben vásárolnak meg.
Még azok a termékkategóriák is elmozdultak ebbe az irányba, amelyekről soha senki nem gondolta volna – gondoljunk csak például Elon Musk innovatív autógyártó cégére, a Tesla-ra, amely az eladásainak jókora részét online, a saját weboldalán keresztül bonyolítja le. De remek példa az Apple is, amely jelenleg az egyik legnagyobb forgalmat generáló webshop a világon.
Ez a trend tehát nem friss, már jóval a pandémia kialakulása előtt is megfigyelhető volt – a járvány azonban hihetetlenül felgyorsította.
Emiatt egyre nagyobb igény mutatkozik nem csak a keresleti, de a kínálati oldalon is a webshopokra, és rengeteg kezdő vállalkozó ma már csak és kizárólag online webshopban gondolkodik, a kizárólag offline üzlettulajdonosok között pedig hatalmas mértékben megnövekedett a webáruház motorok iránti kereslet.
Az olyan “dobozos” rendszerek ugyanis, mint a WooCommerce, Shopify vagy Shoprenter bárki számára elérhetővé tették a webshop készítést – egyáltalán nincs szükség hozzájuk fejlesztőre vagy grafikusra.
Ráadásul a különböző bővítmények már nem csak a készítést, de az üzemeltetést is pofonegyszerűvé tették, szinte bármit összeintegrálhatunk bármivel:
Az email marketing szoftvert a lead generátorral (pl.: ActiveCampaign-Optimonk integráció)
A fizetési rendszert a webshop motorral (pl.: SimplePay-WooCommerce integráció)
Az ügyfélkezelő szoftvert a közösségi médiával (pl.: Hubspot-Instagram integráció)
Tehát nem csak a kereslet lett óriási, de a belépési küszöb is egyre alacsonyabbá válik.
Az e-kereskedelem azonban nem az egyetlen olyan szegmens, ami rendkívül nagy változásokon megy keresztül.
A technológia és a digitalizáció gyors ütemű fejlődése
A digitalizáció terjedése jócskán túlmutat a kereskedelmen – minden létező iparágat fenekestül forgat fel.
Érdemes megvizsgálni például az egyik legrégebbi és legfontosabb szegmenst, az oktatást.
Bár a jelenleg is ismert és alkalmazott oktatási rendszer csupán néhány száz éves, az oktatás maga egyidős az emberiséggel, hiszen az életben maradáshoz elengedhetetlen volt, hogy az idősebb generációk átadják a tudásukat a fiatalabbaknak.
Ennek pedig az lett az eredménye, hogy az iskola az egyik legszilárdabb intézmény lett minden egyes ember életében. Bár az iskolákban töltött évek száma egyénenként változik, de az kijelenthető, hogy valamilyen módon szinte mindenki részese volt a közoktatásnak.
Éppen ezért szemlélteti remekül a digitalizáció erejét az, hogy még az ilyen ősi intézményeket is képes volt átalakítani, és a különböző képzési és oktatási rendszerek az interneten is elérhetővé váltak.
Ennek eredményeképpen ma már mindenki számára hihetetlenül egyszerűen, kényelmesen és egyégesen elérhető az iskolázottság és az önképzés lehetősége – akár az olyan bizonytalan állapotok közepette is, mint egy világjárvány.
Lassan tehát eljutunk oda, hogy nem érdemes szétválasztani az online és a fizikai világot, ugyanis kéz a kézben, egymást kiegészítve léteznek.
Comments