Boros Krisztián
2019. aug 18.5 perc
Frissítve: 2022. júl 11.
Az előző cikkben átbeszéltük az online marketingben a termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos piac elemzési módszereket,legalábbis egy részét.Most megtesszük ezt a versenytárs elemzéssel kapcsolatban is,ami nagy segítséget nyújthat,hogy megfelelően tervezhessük meg online marketing tervünk alapjait.
Versenytárs elemzés
1. Életképes,eladható-e a termék,szolgáltatás a célpiac,a vevők szerint?
2. Mekkora méretű a termék,szolgáltatás piaca?
3. Kik az erős,komoly versenytársak?
4. Milyen marketing eszközöket használnak a versenytársak?
5. Milyen ötleteket vehetünk át a versenytársaktól?
Az online marketing világában egy vállalkozó,cég vezető fejében azért napjainkban már kialakult egy kép a versenytársak elemzésével kapcsolatban. Általánosságban mindenki a konkurencia termékeinek,szolgáltatásainak áraira gondol legfőbb szempontként(tisztelet a kivételnek).A versenytárs elemzés pedig összetettebb ennél és ami fontosabb hasznosabb.
Megismerhetjük a piacon előttünk elhelyezkedő cégek erősségeit,gyengeségeit és használható ötleteket vehetünk át esetleg kicsit átalakítva,jobbá téve. Megtudhatjuk mely profilunkhoz alkalmazkodó online marketing eszközöket érdemes használni és ami nagyon fontos az elkövetett marketing stratégia hibákat,amiért valaki előttünk már megfizette a tanulópénzét.
Rengeteg induló vállalkozás szűnik meg már az első 5 évben,aminek súlyozott okai közé tartozik a nem megfelelő versenytárs elemzés is. Sokan úgy vélik induló vagy kis vállalkozásnak erre biztosan nincsen szüksége,de ők nagyot tévednek! A legnagyobb szükségük ebben az időszakban van,hiszen megfelelően felépített online marketing tervvel,piackutatással,cash-flow(bevétel tervezés) készítéssel rengeteg rossz befektetéstől kímélhetjük meg magunkat. Nem beszélve arról,hogy a rövid és hosszú távú célok kitűzése nélkül minden ember hajlamos célt téveszteni és ezáltal mérhetetlenné válik fejlődésünk vagy a rosszabbik esetben hanyatlásunk is.
Online marketing tevékenység folytatása alatt ezt éves szinten mindenféleképpen érdemes legalább 1x megismételi. Miért?
Eleve maga a kérdés értelmetlen. A konkurencia elemzés biztosítja azokat a megfelelő mélységű és mennyiségű adatot,ami alapján akár egy 5 évvel előttünk járó vállalkozást ,céget,márkát megtudunk előzni egy adott iparágban. Erre nem kötelezettségként kell tekintenünk,hanem ellenkezőleg ez egy fontos része lehet fejlődésünknek. Az év végén nyilvánosságra hozott pénzügyi mutatók logikussá teszik az következő év eleji versenytárs elemzést. Fontos megjegyezni,hogy ezeket az adatokat jegyezzük is fel,mert erre a következő évbe aligha fog emlékezni valaki 10-20 versenytárs esetén.
Minden piacon,minden termékre,minden szolgáltatás értékesítésére biztosan találkozunk konkurenciával. Esetleg,ha új ötleteink vannak akkor is rövid időn belül találkozunk versenytárssal. Ezeknek a vállalkozásoknak,cégeknek a száma akár meghaladhatja a több százat is,ha minden tényezőt figyelembe veszünk. Például webshopokat vagy offline vállalkozásokat. Érdemes ilyenkor mindenképpen a komoly,erős versenytársakra koncentrálni,hiszen ezekből kevesebb van és nem mellékesen a piaci részesedésük nekik a legmagasabb.
Vannak olyan esetek,viszont amikor már egy cég annyira erős és olyan szintű lépés előnye van,magas szintű marketing stratégiája,hogy értelmetlen az ő adataikkal foglalkozni,mert az behozhatatlan és ötlet merítésnek is rossz,mivel teljesen máshogy működik egy ilyen vállalat már.
1.Konkurencia elemzés- Gyenge online jelenlét,gyenge online marketing
Elég sok ilyen iparág van,ahol teljesen jól profitálható az online jelenlét hiánya ez esetben versenytársainkat nehezebben is tudjuk nyomon követni. Ilyen speciális területek például a horgásztavak,fodrászat esetleg építőipar. Ez esetben a legkézenfekvőbb a nyilvános pénzügyi beszámolók és adatok elemzése. Ezt a lépést nyilván valóan alkalmazni lehet és kell is az erős online jelenlét esetében is,de itt fogom kifejteni,mert a legfőbb fegyverünk közé ez tartozik itt.
A társas vállalkozások eredmény kimutatásai és beszámolói nyilvános adatok. Kizárólag csak cégjegyzék számra vagy adószámra lesz szükségünk,hogy biztosan sikeres legyen a keresés. Sok esetben elég a név,de ha nem akkor segítségül hívhatunk egy sima Google keresést vagy a https://www.e-cegjegyzek.hu/ weboldalt.
A beszámolókat a https://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap linken érhetjük el.
A beszámolókat PDF formátumban minden beadott évről letölthetjük.
A mérleg a társaság vagyoni helyzetét mutatja be,de gyakorlatban érdemesebb az eredmény mutatókat nézni csak,mivel a versenytársakat eredményesség szempontjából rangsoroljuk és ez az egy adat,amit biztosan hitelesnek mondhatunk. Ezek közül például a nettó árbevételt,mert a cégek nagyon kreatívak tudnak lenni a költségek elszámolásában.
A kapott adatokat mindenképp jegyezzük le versenytársak szerint egy excel-be vagy egy sheet-be,hogy ezek később információul szolgáljanak nekünk. Ezáltal megállapíthatjuk,hogy a cég növekedik,stagnál vagy hanyatlik. Értelemszerűen azokat a vállalkozásokat,amik növekednek évek óta részletesen megvizsgáljuk.
2.Konkurencia elemzés- Erős online jelenlét,erős online marketing
A fent említett logikát követve kiszűrjük a komoly növekedő konkurenciát és részletesen megvizsgáljuk az online jelenlétet,online marketing stratégiát. Ezek azok a cégek,amiknek a növekedése,piaci tér nyerése veszélyeztetheti a projektünk jövőjét és akiktől kellő mennyiségű felzárkózó ötletet meríthetünk. 3 gyakorlatban is jól használható elemzést mutatok meg az online módszerek közül.
Nyilván a Google Analitycs-ről már mindenki hallott a saját weboldala látogatottságának mérése kapcsán. Sajnos ez a konkurenciánál nem ilyen egyszerű és részletes. Vannak fizetős és ingyenes megoldások is és általában a legjobban valósághűbb adatokat ezeknek a kombinálásával érhetjük el. Ilyen programok:
· ahrefs.com - fizetős
· semrush.com - fizetős
· similarweb.com - ingyenes
· neilplatel.com – ingyenes
· alexa rank- ingyenes
Fontos tényező a konkurencia további vizsgálása során. Ez alapján kideríthetjük,hogy egyáltalán szükséges-e a mi iparágunkban egy robusztus,rengeteg tartalommal rendelkező weboldal vagy anélkül is számottevő növekedést érhetünk el évente.
A módszer egyszerű és teljesen ingyenes. A Google keresőjébe beírjuk a site:domain név kifejezést. Például a mi esetünkben a site:hypermarketing.hu és megtekinthetjük a Google által indexelt összes weboldalt(alul írja a keresés,hogy ez szám szerint mennyi).
Jellemzően a vezető vállalkozások,cégek művelik valamilyen szinten a SEO-t(keresőoptimalizálást) ezért biztosan lesznek hasznos tartalmak,amik legalább 1500 szavasak,ha esetleg ezek hiányoznak megállapíthatjuk,hogy valahonnan máshogy szerzik a látogatóikat. Viszont ha ezekből sok van és évek óta hasznos tartalmak készülnek levonhatjuk azt a következtetést,hogy az online marketing stratégia fontos elemei közé tartozik náluk a tartalom marketing és ebből számos látogató érkezik.
Facebook oldal vizsgálata:
A kiválogatott versenytársak közül minden esetben vizsgáljuk meg a Facebook oldalak követő táborát és kedvelőit. Ezek,ha csak pár száz emberrel rendelkeznek,akkor szinte jelentéktelennek mondhatjuk a legtöbb esetben. Persze ez sem minden esetben igaz. Például,ha annyira szűk a célközönségünk,hogy már ennyi oldal kedvelő is közepes vagy nagy sikernek könyvelhető el. Több ezer követővel rendelkező általánosságban egy erős közép mezőnynek tekinthető,több tízezer pedig egy erős közösségi média marketinget jelent. Tovább menve nézzük meg az oldal aktivitását,ami a heti bejegyzések számát jelenti és az azokra való reagálást. Heti 2-3 bejegyzés,amire reagálnak is egy aktív oldalnak tekinthető.2019-ben ezek a számok hála isten már valóság közelinek mondhatóak a szigorúbb regisztráció és a szabadjára engedett algoritmus módosítás miatt bekövetkezett felhasználó törlések miatt Magyarországon. Nyilván ez a módszer alkalmazandó és rögzítendő ugyanúgy az Instagram,Twitter,Linkedin,Pinterest esetén is.
Youtube oldal vizsgálata:
A vizsgálat metodikája ugyanaz mint a Facebook esetén. Ezáltal kideríthetjük,hogy az adott piacon mennyire van igény mozgóképes tartalmakra vagy versenyelőnyre tehetünk szert. A látogatói,videó megtekintési és feliratkozói számokat itt is befolyásolhatja az iparág sajátosságai ezért az elfogadható értékek változnak.
Létezik természetesen még jó pár hasznos módszer,amivel olyan kis,de annál fontosabb dolgokat észre tudunk venni,hogy konkurenciánk bevételét magunkhoz csalogassuk.
Segítünk,hogy a marketing ne költség,hanem bevétel legyen!